دسترسی به دنیای مجازی، حق مسلم نابینایان است.

همیشه جای خالی چنین بلاگی را در خانواده ی بلاگهای فارسی خالی می دیدم. امیدوارم این بلاگ سرآغاز کوششی باشد از سوی نابینایان برای رفع تفاوتهای فاحش که در دسترسی این افراد به دنیای مجازی و اینترنت وجود دارد. با تشکر، علی اصغر اسدی، مدیر و نویسنده ی بلاگ.

۱۳۸۸ بهمن ۲۵, یکشنبه

سرگذشت GPS و نقش آن در زندگی نابینایان

GPS مخفف “Global Positioning System” می باشد که می توان آن را سیستم مکان یاب جهانی ترجمه کرد.
پیش از آنکه به مزایای این سیستم برای نابینایان بپردازیم، مختصری پیرامون تاریخچه ی آن سخن خواهیم گفت.

GPS مجموعه ای از 24 ماهواره است که اساساً برای اهداف نظامی توسط وزارت دفاع آمریکا در مدار زمین قرار گرفت ولی در دهه ی 80 میلادی اجازه ی استفاده ی غیر نظامی از این سیستم نیز داده شد.
از این سیستم برای یافتن مکان شخص در کره ی زمین استفاده می شود و بطور رایگان و به صورت شبانه روزی قابل استفاده است.
GPS در همه ی شرایط جوی کار می کند هرچند که شرایط جوی در دقت گیرنده های GPS موثر است.

ماهواره های GPS تقریباً با سرعت 7000 مایل در ساعت در حال گردش به دور زمین اند.
این ماهواره ها انرژی خود را از خورشید تأمین می کنند و برای زمانی که قادر به استفاده از انرژی خورشید نیستند، از باطری های خورشیدی استفاده می کنند.
براکت های کوچکی به هر ماهواره متصل است که آن را در مسیر دقیق مدار خود حفظ می کند.

بد نیست بدانید که اولین ماهواره ی GPS در سال 1978 پرتاب شد و آخرین آن ها که تعداد آن ها را به 24 رساند، در سال 1994 به فضا فرستاده شد.
هر ماهواره تقریباً 1000 کیلو وزن دارد و برای هر ماهواره 10 سال عمر مفید پیش بینی شده و جایگزینی ماهواره ها دائماً در جریان است.
امواج ماهواره ها از میان ابرها و حتی پوشش های شیشه ای و پلاستیکی عبور می کند ولی از اجسام سخت مانند ساختمان ها عبور نمی کند و در نتیجه در داخل ساختمان ها قابل استفاده نیست.

نحوه ی کار GPS:
ماهواره های این سیستم در مداری بسیار دقیق روزانه 2 بار به دور زمین می چرخند و اطلاعات دریافتی خود را به زمین می فرستند و دستگاه های دریافت GPS این اطلاعات را دریافت می کنند و به کاربران خود کمک می کنند تا مکان دقیق خود را پیدا کنند.
این ماهواره ها از طریق 5 مرکز اصلی در زمین کنترل می شوند و تعداد زیادی از آنتن ها در زمین مسؤول دریافت امواج ماهواره ها و انتقال آنها به دستگاه های گیرنده هستند.

دستگاه های گیرنده ی GPS به محاسبه ی فواصل زمانی ارسال اطلاعات توسط ماهواره و دریافت آن توسط گیرنده ی GPS می پردازند. با دریافت اطلاعات از چند ماهواره ی دیگر و محاسبه ی این تفاوت های زمانی از نظر زمان ارسال و دریافت اطلاعات، گیرنده ی GPS مکان دقیقی را که کاربر در آنجا قرار دارد روی نقشه به او نشان می دهد.

دست کم یک گیرنده برای محاسبه ی مدار و نصف النهاری که کاربر در آن قرار دارد، باید با 3 ماهواره ارتباط برقرار کند.
اگر گیرنده دست کم با 4 ماهواره مرتبط شود، علاوه بر موارد بالا، به محاسبه ی ارتفاع نیز می پردازد و بدین ترتیب، گیرنده به محاسبه ی اطلاعات دیگر مانند سرعت، مسیر، مدت زمان سفر، فاصله ی فعلی تا مقصد و زمان طلوع و غروب خورشید و ارائه ی آن به کاربر می پردازد.

کاربردهای فراوانی را می توان برای GPS بر شمرد از جمله در کشتیرانی و دریانوردی، سفر به نقاط ناشناخته، طراحی نقشه های مختلف از زمین و ....
امروزه استفاده از این سیستم روز بروز رو به گسترش است و بسیاری از گوشی های موبایل، دارای گیرنده های GPS هستند.
با این حال دستگاه های مجزایی برای استفاده از GPS ساخته شده که با توجه به قابلیت های فراوانی که دارد، بسیار مورد توجه است.
اما بی تردید نمی توان نقش این سیستم در یافتن مسیر صحیح برای افراد نابینا را نادیده گرفت.

در واقع این دستگاهها کم کم جای عصاهای مختلف و یا سگ راهنما در نشان دادن مسیر صحیح به فرد نابینا را می گیرد.
امروزه دستگاههای گیرنده ی GPS می تواند مسیر را به خط بریل و یا به صورت گویا به فرد نابینا اعلام کند.
گیرنده های GPS با دقت زیادی نام خیابان ها، چهارراه ها، رستوران ها، فروشگاه ها و جهتی را که فرد نابینا باید برای رسیدن به مقصد طی کند، به او اطلاع می دهند.

برای دسترسی بیشتر نابینایان به گیرنده های GPS, شرکت های مختلف نرم افزارهایی را تولید کرده اند که به اختصار در مورد آنها به بحث می پردازیم.

BrailleNote GPS:
این نرم افزار توسط شرکت Humanware
تولید شده است.

با نصب این نرم افزار فرد نابینا به شکل بهتری از گیرنده ی GPS خود می تواند استفاده کند.
علاوه بر این، این شرکت دو گیرنده ی GPS را نیز ویژه ی نابینایان تولید کرده است.

Trekker و Breeze Trekker:
این دو گیرنده با قابلیت شارژ بالا، صدای واضح، کاربری آسان برای افراد نابینا، قابلیت اتصال حافظه ی جانبی و افزودن نقشه های اضافی، اطلاعات دقیق پیرامون تمام شهرهای آمریکا و کانادا و مکان های دیدنی و رستوران ها و کلیه ی مکان های ضروری، گیرنده های ایده آلی برای افراد نابینا محسوب می شوند.

StreetTalk VIP:
این نرم افزار توسط شرکت “Freedom Scientific” برای استفاده از خدمات GPS بر روی یکی از سخت افزارهای همین شرکت با نام “Pac Mate” ساخته شده است.

این نرم افزار علاوه بر دقت و ارائه ی اطلاعات به بریل و یا گویا به فرد نابینا، امکان چاپ نقشه ها به بریل و یا ایمیل کردن آنها توسط کاربر را نیز فراهم کرده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت
مراجعه فرمایید.

رفتن به بالاي صفحه

1 نظر:

Blogger Unknown گفت...

salam
vaghean etelaate jaleb va mofidi bood,
dastetoon dard nakone
faghat agar maghdoore kami fontro bozorgtar konid,kami khoondaneshoon oonam too in safeye tire kami sakhte,
movafagh bashid

۱۳۸۸ بهمن ۲۷, سه‌شنبه ساعت ۱۳:۳۹:۰۰ (‎+۳:۳۰ گرینویچ)  

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی

موتور جستجوی خود را برای یافتن کلمه ی مورد نظر در اینترنت انتخاب کرده و کلمه ی مورد نظر را بیابید:

Google Yahoo MSN

رفتن به بالاي صفحه