دسترسی به دنیای مجازی، حق مسلم نابینایان است.

همیشه جای خالی چنین بلاگی را در خانواده ی بلاگهای فارسی خالی می دیدم. امیدوارم این بلاگ سرآغاز کوششی باشد از سوی نابینایان برای رفع تفاوتهای فاحش که در دسترسی این افراد به دنیای مجازی و اینترنت وجود دارد. با تشکر، علی اصغر اسدی، مدیر و نویسنده ی بلاگ.

۱۳۸۸ دی ۱۹, شنبه

سیستم عاملهای دیگر و نابینایان

همانطور که می دانید، در کنار Windows که در میان سیستم عاملها (Operating Systems) بیشترین سهم از بازار را به خود اختصاص داده، سیستم عاملهای دیگری نیز وجود دارد که بر روی کامپیوتر شخصی
 (PC  (Personal Computer, موبایل و یا کامپیوترهای شرکت Apple و غیره نصب می شود.
اینگونه سیستم عاملها نیز امروزه برای افراد نابینا قابل دسترس شده است.
در اینجا قصد ما این است که به طور خلاصه پیرامون آنها نیز به بحث بپردازیم.
یک سیستم عامل که به خصوص در دهه ی اخیر سعی در رغابت با Windows را داشته، Linux نام دارد.
این سیستم عامل، یک سیستم Open Source اسد که در نتیجه نسخه های مختلفی از آن ارائه شده است.
برخی از این نسخه ها در درون سیستم عامل دارای صفحه خوان هستند و نیازی به خرید و نصب نرم افزاری جداگانه وجود ندارد.
نسخه ی Orhlux این سیستم عامل دارای صفحه خوان Emacspeak است که اکنون قادر به خواندن متون به زبان های انگلیسی، آلمانی، فرانسه، پرتغالی، اسپانیایی و روسی می باشد.
نکته ی جالب این سیستم عامل، امکان بهره گیری از آن بدون نیاز به نصب بر روی هارد دیسک است.
در واقع این نرم افزار بر روی  (RAM  (Random Access Memory  بارگذاری و اجرا می شود. این سیستم عامل بسیاری از قطعات سخت افزاری را به طور خودکار می شناسد و نیازی به نصب Driver های متعدد وجود ندارد.

یک نسخه ی دیگر از سیستم عامل Linux, Ubuntu نام دارد که از نرم افزار Orca به عنوان صفحه خوان استفاده می کند و دارای قابلیت بزرگنمایی متن نیز می باشد.
سیستم عامل Macintosh نیز که برای کامپیوترهای Apple طراحی شده دارای یک صفحه خوان در خود سیستم عامل است که Voice Over نام دارد.

در سالهای اخیر، تلاش گسترده ای برای قابل دسترس کردن سیستم عامل های جدید که به ویژه بر روی گوشی های  موبایل  نصب می شود صورت گرفته است.
در این میان، بیشترین تلاش بر روی سیستم های عامل Symbian 60, Symbian 80 و Windows Mobile انجام شده است.
شرکت Nuance با عرضه ی نرم افزار Talks گوشی های موبایل را که دارای سیستم عامل Symbian 60 و Symbian 80 هستند را برای افراد نابینا قابل دسترس کرده است.
برای کسب اطلاعات بیشتر و دانلود این نرم افزار و آگاهی از گوشی هایی که این نرم افزار بر روی آنها قابل نصب است،   به آدرس http://www.nuance.com/talks/downloads.asp
مراجعه فرمایید.
این شرکت علاوه بر این نرم افزار، نرم افزار Zooms را هم تولید کرده که برای بزرگنمایی متون بر روی گوشی موبایل به کار می رود.
نسخه ی کاملی از هر دو نرم افزار که توسط این شرکت تحت عنوان Nuance Talks And Zooms تولید شده برای تمام افراد دارای اختلالات بینایی می تواند مفید واقع شود.

شرکت Code Factory نیز نرم افزار مشابهی تحت نام Mobile Speak تولید کرده که بر روی Symbian 60 قابل نصب است و همچنین نرم افزار Mobile Magnifier نیز ساخت این شرکت است که برای بزرگنمایی متن روی گوشی موبایل به کار می رود.
البته محصولات این شرکت چندان در ایران شناخته شده نیست و افراد نابینا از محصولات شرکت Nuance استفاده می کنند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد Mobile Speak و Mobile Magnifier
به وب سایت
مراجعه کنید.

رفتن به بالاي صفحه

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی

موتور جستجوی خود را برای یافتن کلمه ی مورد نظر در اینترنت انتخاب کرده و کلمه ی مورد نظر را بیابید:

Google Yahoo MSN

رفتن به بالاي صفحه