دسترسی به دنیای مجازی، حق مسلم نابینایان است.

همیشه جای خالی چنین بلاگی را در خانواده ی بلاگهای فارسی خالی می دیدم. امیدوارم این بلاگ سرآغاز کوششی باشد از سوی نابینایان برای رفع تفاوتهای فاحش که در دسترسی این افراد به دنیای مجازی و اینترنت وجود دارد. با تشکر، علی اصغر اسدی، مدیر و نویسنده ی بلاگ.

۱۳۸۸ بهمن ۱۰, شنبه

چاپگر بریل:Braille Embosser یا چاپگر بریل

چاپگر بریل:

شاید تا چندی پیش، یکی از رایج ترین ابزارها برای تکثیر و چاپ نسخه های متعدد به خط بریل، استفاده از ورق های پلاستیکی تحت نام ترموفورم (Thermoform) بود که در این روش، یک نسخه از متن مورد نظر به خط بریل تهیه می شد و با استفاده از حرارت، این متن بر روی این ورق های پلاستیکی کپی می شد ولی اکنون در بسیاری از کشورها این روش جای خود را به چاپگرهای نوین بریل داده است.
این ابزار که در اصطلاح انگلیسی Embosser نامیده می شود، برای تبدیل فایل های متنی و یا انواع تصاویر و گرافیک ها به خط بریل ساخته شده است.
کلمه ی Embosser به معنای برجسته کننده است که به برجسته شدن کاغذ در اثر چاپ متون بریل بر روی آن اشاره دارد.
نحوه ی کار این دستگاه بدین شکل است که کاربر فایل مورد نظر خود را با نرم افزاری که معمولاً همراه با خود چاپگر ارائه می شود به بریل تبدیل می کند و سپس می تواند متن تبدیل شده را با چاپگر بریل به صورت بریل چاپ کند. کاغذهایی که برای چاپ متون بخه ط بریل بکار می رود، معمولاً از کاغذهای معمولی کلفت تر بوده و در نتیجه گران تر می باشد.
کاغذهای ضخیم تر باعث می شود که متون بریل مدت بیشتری خوانا باقی بماند. با این حال برخی از چاپگرهای بریل قابلیت چاپ بر روی کاغذهای معمولی را نیز دارند.
این چاپگرها در سرعت و اندازه و نیز قیمت باهم تفاوت بسیاری دارند که نیازهای گسترده ی کاربران را برآورده می کند.
در حال حاضر، قیمت چاپگرهای بریل تقریباً بین 2000 دلار تا 80000 دلار نوسان دارد و سریعترین چاپگر بریل 77000 هزار دلار است که ساخت کشور بلژیک است و نام آن (NV Interpoint 55) می باشد که نخستین بار در سال 1991 تولید شد.
این چاپگر قادر است در هر ثانیه 800 حرف بریل را چاپ کند.
با توجه به سر و صدای بیشتر این چاپگرها نسبت به چاپگرهای معمولی و ایجاد لرزش که می تواند به قطعات حساس کامپیوتر آسیب برساند، از میز جداگانه ای برای چاپگر استفاده می شود و معمولاً آنها را در محفظه های آکوستیک خاصی قرار می دهند که تا حدود زیادی از صدای آن در هنگام کار می کاهد.
چندین شرکت در سطح جهان تولید چاپگرهای بریل را انجام می دهند که در اینجا برای آشنایی شما به اختصار به آنها می پردازیم:

Index Braille:
این کمپانی سال هاست که در تولید چاپگرهای بریل و نرم افزارهای تبدیل متون و تصاویر به خط بریل تجربه دارد.
شناخته شده ترین نرم افزار این شرکت WinBraille نام دارد که برای ویندوز تولید شده است. این نرم افزار قادر است فرمت های مختلفی از جمله TXT, RTF, HTML, PDF, DOC و DOCX را به بریل تبدیل کند.
این نرم افزار در حال حاضر 32 زبان را به بریل تبدیل می کند و این زبان ها رو به گسترش است. علاوه بر این این نرم افزار تنظیمات خاصی برای تبدیل فورمولهای ریاضی به بریل دارد.
نرم افزار فوق، قابلیت تبدیل متون دوزبانه به بریل را نیز دارد و ضمناً می تواند فایل هایی را که هر زبان را به بریل تبدیل می کنند ویرایش کند تا میزان غلط های احتمالی در هنگام تبدیل متون به بریل کاهش یابد.
این نرم افزار تمام مدل های چاپگر را که شرکت ایندکس بریل تولید کرده پشتیبانی می کند. در حال حاضر این آخرین نسخه ی این نرم افزار نسخه ی 5 می باشد که بر روی ویندوز XP و Vista قابل نصب است.
شرکت چاپگرهای زیر را تولید کرده:
Basic D-Basic S:
این دو چاپگر از کوچکترین و ارزانترین چاپگرهای بریل هستند که مدل D فقط قادر است بر روی یک طرف کاغذ چاپ کند ولی مدل S از هر دو روی کاغذ استفاده می کند.

Everest:
این چاپگر سرعت بیشتری نسبت به مدل های بالا دارد و می تواند در هر دو طرف کاغذ چاپ کند.

4X4 PRO:
این مدل سرعت بالایی دارد و برای کارهای عمده مثلاً چاپ کتب و مجلات به کار می رود.

4Waves PRO:
این چاپگر از امکانات بالایی برخوردار است و می تواند به طور همزمان از چند بخش برای چاپ استفاده کند. در نتیجه، از کار افتادن یکی از بخشهای چاپگر تا زمانی که دست کم یکی از بخشها در حال چاپ باشد، مانع توقف عمل چاپ نمی شود و بخش از کار افتاده را می توان در زمان انجام عمل چاپ تعمیر کرد و به سیستم باز گرداند.

Enabling Technologies:
این شرکت آمریکایی در فلوریدا قرار دارد و در سال 1986 تأسیس شده است.
چاپگرهای این شرکت نیز در انواع مختلف و برای چاپ در یک رو یا هر دو روی صفحه طراحی شده اند.
مدلهای زیر برای چاپ در یک روی صفحه ساخته شده است:
Romeo 25, Romeo Pro 50 و Romeo Classic
ولی مدلهای زیر برای چاپ در هر دو طرف کاغذ طراحی شده است.
ET, all, Juliets, BookMaker, Braille Express, Marathon و BraillePlace.

ViewPlus:
این شرکت چاپگرهای خود را همراه با نرم افزار تایگر (Tiger) ارائه می دهد که به عنوان درایور چاپگر و مبدل فایل های مختلف به خط بریل محسوب می شود.
از دیگر مدل های چاپگر این شرکت می توان مدل های زیر را نام برد:
Tiger Elite 200: 221201, Tiger Elite 150: 161201, Tiger Premier 100: 101201 و Tiger Premier 80: 081201

Duxbury Systems:
این شرکت تولید کننده ی نرم افزار Duxbury Braille Translator) DBT) است.
آخرین نسخه ی این نرم افزار 10.4 است که در ماه ژون 2009 ارائه شد.
شاید سه ویژگی مهم این نرم افزار را به توان این چنین نام برد:
پشتیبانی از خط موسیقی بریل یا نت نویسی، نصب بر روی ویندوز 98 به بعد و پشتیبانی از بسیاری از زبانهای دنیا.

رفتن به بالاي صفحه

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی

موتور جستجوی خود را برای یافتن کلمه ی مورد نظر در اینترنت انتخاب کرده و کلمه ی مورد نظر را بیابید:

Google Yahoo MSN

رفتن به بالاي صفحه