دسترسی به دنیای مجازی، حق مسلم نابینایان است.

همیشه جای خالی چنین بلاگی را در خانواده ی بلاگهای فارسی خالی می دیدم. امیدوارم این بلاگ سرآغاز کوششی باشد از سوی نابینایان برای رفع تفاوتهای فاحش که در دسترسی این افراد به دنیای مجازی و اینترنت وجود دارد. با تشکر، علی اصغر اسدی، مدیر و نویسنده ی بلاگ.

۱۳۸۸ اسفند ۱, شنبه

نمایشگر بریل چیست؟

نمایشگر بریل “Braille Display” را می توان معادل مانیتور برای افراد نابینا نامید.

این سخت افزار، وسیله ایست که امکان نمایش متون مختلف به خط بریل برای نابینایان را فراهم می کند.
ممکن است برخی از نابینایان به جای شنیدن صدای مداوم نرم افزارهای صفحه خوان مایل به استفاده از اینگونه سخت افزارها باشند و یا حتی برخی خواهان استفاده ی همزمان از نرم افزارهای گویاساز یا همان صفحه خوان در کنار نمایشگر بریل باشند.

اما در توضیح ساختار این سخت افزار باید گفت که این نمایشگر به کاربر امکان می دهد که خطوط بریل را با بالا آمدن زائده هایی که حروف بریل را تشکیل می دهند بخواند. عموماً این نقاط برجسته بر روی یک سطح صاف نمایش داده می شود و عموماً نمایشگرهای بریل دارای 16 تا 40 سلول یا خانه هستند.

البته نمایشگرهایی که دارای 80 خانه هستند نیز ساخته شده است.
در توضیح خانه های بریل باید گفت که هر خانه دارای 8 نقطه است که با توجه به حرف یا علامتی که قرار است بر روی آن خانه نشان داده شود، تمام یا بعضی از این نقاط در آن خانه بالا می آیند و با برجسته شدن خود، یک حرف یا علامت یا عدد را نشان می دهند.

بد نیست در مورد ساختار خط بریل کمی توضیح دهیم: این خط دارای شش نقطه است که به صورت 2 ردیف عمودی در کنار هم قرار می گیرد. یعنی هر ردیف دارای 3 نقطه است که با اشکال مختلفی که از کنار هم قرار گرفتن این نقاط به وجود می آید، علائم مختلف هر زبان تشکیل می شود.

البته تعداد علائمی که این نقاط می توانند تشکیل دهند محدود است و مثلاً علامتی که برای نشان دادن حرف ب در فارسی به کار می رود، با علامتی که برای نشان دادن حرف B در انگلیسی استفاده می شود مشترک است ولی به دلیل قواعد منظم این خط و تفاوت های زبانی، تقریباً محال است که فرد نابینا در هنگام خواند این خط دچار اشتباه در تشخیص زبان فارسی و زبان انگلیسی شود.

نکته ی دیگر این است که این خط از چپ به راست نوشته و خوانده می شود حتی برای زبان هایی مثل عربی و فارسی که از راست به چپ نوشته می شوند.

اما سؤال در اینجاست که اگر هر خانه در خط بریل که برای نشان دادن حروف و علائم مختلف به کار می رود دارای شش نقطه است، چرا نمایشگرهای بریل دارای هشت نقطه اند؟

در پاسخ باید گفت که این دو نقطه ی اضافی که تعداد نقاط هر ستون را به 4 نقطه می رساند برای نشان دادن حرفی یا حروفی است که به هر دلیل در برنامه های مختلف ویندوز مشخص یا اصطلاحاً Highlight می شود.

نقاط بریل در ستون سمت چپ از بالا به پایین به ترتیب 1, 2, و 3 هستند و ستون سمت راست نقاط 4, 5 و 6 می باشد.

بدین ترتیب، نقطه ی 4 در سمت راست نقطه ی 1، نقطه ی 5 در سمت راست نقطه ی 2 و نقطه ی 6 در سمت راست نقطه ی 3 قرار دارد.
بر روی یک نمایشگر بریل در یک خط خانه های بریل قرار گرفته و عموماً در بسیاری از مدل ها 1 یا 2 کلید در بالای هر خانه قرار گرفته که برای مشخص کردن آن خانه و انجام اعمال مختلف مانند کپی، برش، حذف و غیره به کار می رود. علاوه بر این، کلیدهایی نیز برای انجام کارهای مختلف مانند تایپ یا وارد شدن به برنامه های مختلف بر روی ان نمایشگرهی تعبیه شده و تمام این نمایشگرها دارای کلیدهای جهت نما برای حرکت در جهات مختلف می باشند.

البته اغلب این نمایشگرها این امکان را فراهم می کنند که کاربر بتواند کیبورد عادی را نیز در صورت نیاز در بالای نمایشگر بریل قرار دهد.
رایجترین نوع این نمایشگرها اغلب دارای 40 یا 80 خانه هستند ولی دستگاه های کوچکتر هم ساخته شده که بین 16 تا 40 خانه دارد که برخی از آنها بیشتر به عنوان نمایشگر برای نمایش متون گوشی های موبایل به صورت بریل به کار می روند و برخی از آنها به علت قابلیت های دیگری که دارند به عنوان دفترچه ی یادداشت الکترونیک “Notetaker” به کار می روند.

در مورد این سخت افزار در مقاله ی جداگانه ای توضیح خواهیم داد.
نمایشگرهای بریل به دلیل پیچیدگی در امر تولید، جزء سخت افزارهای گران قیمت محسوب می شود و قیمت آن با توجه به تعداد خانه های بریل و عوامل دیگر تقریباً از 1500 تا 9000 دلار نوسان دارد.

عملکرد این سخت افزارها توسط نرم افزارهای صفحه خوان کنترل می شود. به این ترتیب که این نرم افزارها متون و موارد دیگری را که باید نوشته شود به خط بریل تبدیل می کنند و سپس آنرا برای نمایش، به نمایشگر بریل ارسال می کنند.
آخرین تحول در این زمینه که هنوز در مرحله ی آزمایش قرار دارد تولید نمایشگر بریلی است که به صورت یک چرخ باشد که دارای تعداد محدودی خانه است و با سرعت قابل تنظیم از زیر انگشتان کاربر عبور می کند و کلمات موجود بر روی مانیتور را نشان می دهد که کاربر با توجه به توانایی خود در خواندن متون بریل در مورد سرعت ارائه متون بر روی نمایشگر تصمیم می گیرد.

در نتیجه، با کاهش حجم نمایشگر و ساده شدن فرایند تولید آن، انتظار می رود که با عرضه ی این مدل جدید، قیمت این نمایشگرها به شکل محسوسی کاهش یابد.

پس از این مقدمه، در مورد برخی از انواع نمایشگرهای بریل و شرکت های سازنده ی آن توضیح می دهیم:

Optelec:
http://www.optelec.com/
این شرکت هلندی محصولات مختلفی تولید کرده که از جمله می توان ALVA BC640 و ALVA BC 680 را نام برد که مدل 640 دارای 40 خانه و مدل 680 دارای 80 خانه می باشد.
این دو مدل قابلیت اتصال به کامپیوتر از طریق USB و Bluetooth را دارند.
منبع تأمین انرژی در این دو مدل آداپتوری است که می تواند از 110 تا 240 ولت نوسان داشته باشد.

Handy Tech Elektronik GmbH:
http://www.handytech.de
این شرکت آلمانی یکی از موفق ترین شرکت ها در تولید نمایشگرهای بریل است.
در اینجا به اختصار به برخی از تولیدات این شرکت اشاره می کنیم:

Braille Star40:
این نمایشگر می تواند با سیستم عامل های مختلف حتی DOS به کار رود و می توان آنرا از طریق پورت های Bluetooth, USB و Serial به کامپیوتر متصل کرد.

این سخت افزار دارای حافظه ی داخلی است که امکان استفاده از آن به عنوان Notetaker را نیز فراهم می کند.
وزن این نمایشگر 1.4 کیلوگرم بوده و با باطری کار می کند که برای استفاده تا 20 ساعت شارژ می شود و ظرف 3 ساعت کاملاً شارژ می شود.
این نمایشگر دارای 40 خانه است و در نتیجه می تواند همزمان 40 حرف یا علامت را به نمایش بگذارد.

Braille Star80:
این نمایشگر 80 خانه داشته و 2.55 کیلوگرم وزن دارد و با داشتن حافظه ی داخلی می تواند به عنوان Notetaker نیز به کار رود. حافظه ی آن 4 مگابایت بوده و می تواند به طور همزمان 5 فایل را باز کند و عملیات مختلف را برای پردازش متن روی آنها انجام دهد. این نمایشگر با ویژگیهای منحصر بفرد خود می تواند همزمان به دو کامپیوتر متصل شود و آنها را کنترل کند. این نمایشگر نیز دارای قابلیت اتصال از طریق USB و Serial Port است.

Braille Wave:
این نمایشگر با وجود اینکه 40 خانه دارد بسیار کوچک بوده و در نتیجه قابل حمل می باشد. وزن آن معادل 1 کیلوگرم بوده و کاربر امکان اتصال کیبورد استاندارد به آن را نیز دارد. این سخت افزار نیز می تواند به عنوان یک notetaker به کار رود.
این نمایشگر نیز با 3 ساعت شارژ شده و باطری آن تا 20 ساعت قابل استفاده است.

Braillino:
این نمایشگر کوچک 20 خانه دارد و برای استفاده به عنوان نمایشگر گوشیهای موبایل مناسب است. وزن آن 688 گرم بوده و قابل اتصال از طریق USB و Bluetooth می باشد.

این نمایشگر نیز به عنوان یک Notetaker می تواند به کار رود و با 5 مگابایت حافظه می تواند تا 512 فایل متنی را در خود نگه دارد که حد اکثر می تواند 5 فایل را به طور همزمان باز کند.

Easy Braille:
این نمایشگر 40 خانه داشته و از طریق USB به کامپیوتر متصل می شود.
این سخت افزار نیازی به باطری یا برق ندارد و انرژی مورد نیازش را از طریق USB تأمین می کند.
وزن این نمایشگر 740 گرم است.

F.H. Papenmeier GMBH & CO.:
http://www.papenmeier.de/en/index.html
این شرکت آلمانی نیز چندین نمایشگر بریل به بازار عرضه کرده است.
BRAILLEX EL 40s, Braillex EL2D 80, Braillex EL 80 و Braillex EL 66 از تولیدات این شرکت هستند که اعداد 40، 66 و 80 نشان دهنده ی تعداد خانه های این نمایشگرها هستند.

Freedom Scientific:
شرکت Freedom Scientific نیز نمایشگرهای خود را تولید کرده است که از جمله می توان PowerBraille 40, PowerBraille 65 و PowerBraille 80 را نام برد.

Humanware:
شرکت کانادایی Humanware نیز به تولید نمایشگرهای بریل دست زده است که در اینجا به اختصار به آنها می پردازیم.

BrailleConnect 12:
این نمایشگر 12 خانه داشته و ابزاری ایده آل برای استفاده به همراه موبایل می باشد. وزن آن 232 گرم بوده و باطری آن تا 20 ساعت قابل استفاده است.
Brailliant 40:
این نمایشگر 40 خانه داشته و از طریق USB, Bluetooth و Serial Port به کامپیوتر یا موبایل متصل می شود. در صورت اتصال از طریق Bluetooth باطری آن بین 25 تا 30 ساعت کار می کند و در صورت اتصال از طریق USB باطری تا 100 ساعت کار می کند.

Brailliant 80:
مانند مدل Brailliant 40 بوده ولی دارای 80 خانه است.

مدل های دیگر نمایشگر بریل که توسط این شرکت تولید شده عبارتند از:
Brilliant 24, Brilliant 32, Brilliant 40, Brilliant 64 و Brilliant 80.
در آخر بد نیست بدانید که برای نخستین بار در ایران شرکت پکتوس که در سال 1370 خورشیدی تأسیس شده نیز دست به تولید نمایشگر بریل تحت نام برجسته نگار زده است که برای آگاهی از جزئیات بیشتر
به وب سایت این شرکت
مراجعه فرمایید.
توضیح:
در زمان نگارش این مقاله وب سایت این شرکت ظاهراً به دلیل برخی مشکلات از کار افتاده بود که امیدوارم این مشکل در زمانی که شما قصد دارید به کسب اطلاعات، پیرامون محصولات این شرکت بپردازید، این مشکل رفع شده باشد.

رفتن به بالاي صفحه

1 نظر:

Blogger Unknown گفت...

kheili matne aali e bood,font ham besiar khoob shode,mamnoon

۱۳۸۸ اسفند ۱۱, سه‌شنبه ساعت ۲۲:۲۸:۰۰ (‎+۳:۳۰ گرینویچ)  

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی

موتور جستجوی خود را برای یافتن کلمه ی مورد نظر در اینترنت انتخاب کرده و کلمه ی مورد نظر را بیابید:

Google Yahoo MSN

رفتن به بالاي صفحه